بهترین، تخصصی‌ترین، گرانترین، قدیمی‌ترین و… همه پیشوندهایی هستند که شیفتگان تحصیل علم را برای انتخاب دانشگاه موردنظر خود ترغیب و شاید هم وسوسه کنند. اما شاید تاکنون با خود فکر می‌کرده‌اید که «بزرگترین دانشگاه‌های جهان» حتماً در قاره آمریکا و اروپا وجود دارند؛ چیزی که حقیقت ندارد! با ادامه این مطلب همراه شوید تا شما را با معرفی پرمخاطب‌ترین دانشگاه‌های دنیا شگفت‌زده کنیم.

دانشگاه ملی بنگلادش، بنگلادش، 1 میلیون دانشجو

دانشگاه ملی بنگلادش یک مرکز مهم در این کشور به شمار آمده که در سال 1992 بنیان نهاده شد. این دانشگاه عنوان پنجمین دانشگاه بزرگ جهان را براساس تعداد ثبت نام‌های صورت گرفته به دست آورده است و هم اکنون نزدیک به یک میلیون دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در ناحیه گازیپور (Gazipur) شهر داکا واقع شده و سرمایه آن توسط دولت بنگلادش تأمین شده است. دانشگاه با همه کالج‌ها و مؤسسات علمی در سراسر کشور در ارتباط است. همچین اینجا مکانی است که برای احراز درجات بالاتر علمی همچون دکترای فلسفه نیز برنامه‌ریزی شده . این دانشگاه از سال 1997 سیستم آمریکایی و مدرن آموزشی را پذیرفته و بر مبنای آن به کار خود ادامه می‌دهد. این سیستم برمبنای برنامه‌های آکادمیکی برای دانشجویان مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دوره تحصیلات تکمیلی بوده و بر آموزش و تحقیق، ارزشیابی و پیشرفت دوران تحصیلی تکیه دارد.

دانشگاه علامه اقبال، پاکستان، 1.806.214 دانشجو

دانشگاه علامه اقبال یک مرکز علمی تحقیقاتی همگانی است که در شهر اسلام آباد پاکستان قرار گرفته است. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات علمی جهان به شمار آمده که بیش از 1.8 میلیون نفر دانشجو دارد. دانشگاه علامه در سال 1974 تأسیس شد و در آن زمان رئیس‌جمهور وقت پاکستان ریاست آن را بر عهده گرفت. این دانشگاه همچنین اولین دانشگاه Open آسیاست که آموزش از راه دور را مد نظر داشته و در رشته‌های مهندسی، حقوق، فلسفه، علوم طبیعی، انسان شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعه و مردم شناسی دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه دارای 30 دپارتمان تخصصی است که در 4 دانشکده پخش شده‌اند. از این تعداد، 5 دپارتمان به دانشکده اسلامی، هفت دپارتمان زیر نظر بخش آموزش، 9 دپارتمان مربوط به علوم پایه و 13 دپارتمان مربوط به علوم انسانی است.

دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، 1.900.000 دانشجو

دیگر دانشگاه ایران که عنوان سومین دانشگاه بزرگ جهان را از آن خود کرده، دانشگاه آزاد اسلامی‌ است که بیشتر به نام دانشگاه آزاد شناخته می‌شود. این دانشگاه توسط رئیس جمهور پیشین، اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1982 و در پایتخت ایران تأسیس شد. هم اکنون بزدیک به دو میلیون دانشجو در 100 شعبه این دانشگاه در اقصی نقاط ایران و همین طور در شمار معدودی از کشورهای خارجی همچون، امارات متحده عربی، لبنان، تانزانیا، انگلستان و ارمنستان نام‌نویسی کرده و مشغول تحصیل هستند. دانشگاه آزاد با ارزشی معادل 20 میلیارد دلار وقف عام شده که این اقدام منجر به مجادلات و اختلاف نظرهای گسترده ای شد.

دانشگاه آنادولو(Anadolu) ، ترکیه، 1.974.343 دانشجو

دانشگاه آنادولو در 1958 و ابتدا به عنوان مرکزی برای علوم اقتصاد و بازرگانی تأسیس شد و سپس در 1982 عنوان دانشگاه آنادولو را شناخته شد. نام این دانشگاه تلفظ ترکی واژه آناتولی است. این دانشگاه در ایسکی‎سهیر Eskisehir (به معنای شهر قدیمی) قرار گرفته است. سرمایه دولتی زیربنای ساخت این دانشگاه بوده و هم اکنون براساس آمار نام نویسی‌های انجام شده، دومین دانشگاه بزرگ جهان است. این دانشگاه همچنین به دلیل فراهم‌کردن شرایط تحصیل از راه دور هم مورد توجه بوده که شهروندان ترک را در مناطق حومه‌ای این کشور تحت پوشش می‌گیرد. این دوره‌های آموزشی راه دور همچنین شهروندانی را که ساکن قبرس شمالی و اتحادیه اروپا هستند را نیز شامل می‌شود.

دانشگاه راه دور ایندرا گاندی، هندوستان، 3.500.000 دانشجو

دانشگاه ملی ایندرا گاندی به افتخار نخست‌وزیر پیشین هند خانم ایندرا گاندی که تنها زن هندی است که دو دوره از 1966.1977 و 1980 تا 1984 به این مقام دست یافت، نام‌گذاری شده است. این مرکز در دهلی نو و در 1985 تأسیس شد. این دانشگاه مردمی که دولت هزینه ساخت و پایه‌ریزی آن را تقبل کرده، اکنون چیزی نزدیک به 3.5 میلیون دانشجو دارد و بزرگ‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه دارای 40 شعبه در کشورهای خارجی همچون امارات متحده عربی، انگلستان، قطر، کویت، عمان، بحرین، عربستان سعودی، سیشل، موریتانی، مالدیو و بسیاری از نقاط دیگر است.

و در اینجا به پایان این فهرست جالب توجه می‌رسیم. امیدواریم امکان تحصیل برای همگان مهیا بوده و مدارک دانشگاهی بی‌جهت خاک نخورند.