ذرت بیشترین نوع غلاتی است که در جهان تولید می‌شود و از آن به شکل‌های مختلف، در صنعت و به‌صورت خوراکی استفاده می‌شود. آیا می‌دانید کدام کشورها بیش‌ترین تولید این محصول مهم را در جهان دارند؟

ذرت، یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در جهان است. بیشترین تولید غلات در جهان، به ذرت اختصاص دارد و بعد از آن، برنج و گندم، رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

امروزه، ذرت برای درصد بالایی از مردم جهان، و خصوصا در رژیم غذایی چندین کشور آفریقایی، یک ماده‌ی غذایی مهم به‌شمار می‌رود. ذرت می‌تواند به اشکال متنوعی مصرف شود. مثلا به‌صورت حریره، یا پاپ کرن، یا کبابی، یا به‌صورت سبزیجات (تازه، فریز شده و کنسرو شیرین)، یا به‌صورت آرد (نان ذرت، ترتیلا، چیپس و…). همچنین از ذرت برای تولید اتانول به‌عنوان سوخت موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شود. از محصولات جانبی و خرده‌های آن به‌عنوان خوراک حیوانات و برای تولید انرژی، روغن پخت و پز و شربت ذرت و نشاسته‌ی ذرت استفاده می‌شود.

در اینجا نام ۱۰ کشور برتر تولیدکننده‌ی ذرت در سال ۲۰۱۶، طبق اطلاعات آماری «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد» (Food and Agriculture Organization of the United Nations)، یا به اختصار (FAO)، آورده شده است. در بین این ۱۰ کشور، ۵ کشور متعلق به قاره‌ی آمریکا است.

۱۰. کانادا (۱۲٫۳ میلیون تن)

ذرت در همه‌ی استان‌های کشور کانادا رشد می‌کند. اما نزدیک به ۹۶ درصد از ذرت تولیدی این کشور، در قسمت شرقی، در استان‌های انتاریو و کبک تولید می‌شود.

۹. روسیه (۱۵٫۳ میلیون تن)

در طی چند سال اخیر، روسیه در تولید ذرت پیشرفت غیرمنتظره‌ای داشته است. علت این پیشرفت، استفاده از بذرهای بهتر و استفاده از تکنولوژی مدرن در کشاورزی است. روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات، از جمله ذرت در جهان است.

۸. اندونزی (۲۰٫۳ میلیون تن)

اندونزی در بین اعضای اتحادیه‌ی کشورهای جنوب شرق آسیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ذرت است. علی‌رغم تولید بالا، میزان مصرف ذرت این کشور بیشتر از میزان تولید آن است. بخش اعظم ذرت اندونزی در بخش دامداری مصرف می‌شود. راه افزایش میزان تولید ذرت در این کشور، افزایش زمین‌های کشت ذرت است، که متأسفانه به معنای دست‌کاری زمین‌های جنگلی و تخریب گیاهان وحشی و بومی است.

۷. هند (۲۶ میلیون تن)

ذرت در کشور هند، در درجه‌ی اول در ایالت‌های شمالی رشد می‌کند. از جمله اوتار پرادش، بِهار، هیماچال پِرادش، راجستان و چند ایالت دیگر. ایالت اوتار پرادش بیش‌ترین تولید ذرت را دارد و نزدیک به ۱۶ درصد از تولید ذرت کشور هند، به این ایالت اختصاص دارد. بِهار رتبه‌ی دوم را دارد و ۱۴ درصد از ذرت کشور در آن تولید می‌شود.

۶. اوکراین (۲۸ میلیون تن)

اوکراین، به همراه روسیه و قزاقستان، سه کشور اصلی‌ای هستند که مسئولیت تولید ذرت را در منطقه‌ی دریای سیاه دارند. کشور اوکراین گستره‌ای وسیع از زمین‌های حاصلخیز غنی از چِرنوزم (یا خاک سیاه) دارد و می‌توان گفت که این خاک‌ها به نوعی حاصلخیزترین خاک در جهان هستند. بنابراین، علی‌رغم اینکه اوکراین کشور کوچکی است، انواع مختلفی از محصولات کشاورزی به مقدار زیاد در آن رشد می‌کنند. اوکراین به کشورهای مصر، کره‌ی جنوبی، ژاپن، ایران، چین، سوریه و چند کشور دیگر، ذرت صادر می‌کند. ۱۶ درصد از صادرات ذرت جهان به اوکراین تعلق دارد.

۵. مکزیک (۲۸٫۳ میلیون تن)

مهم‌ترین محصولی که در کشور مکزیک رشد می‌کند، ذرت است و تقریبا ۶۰ درصد از زمین‌های زراعی این کشور به کشت ذرت اختصاص داده شده است. بخش‌های مرکزی این کشور، نزدیک به ۶۰ درصد از کل تولید ذرت کشور را بر عهده دارند. مکزیک در تولید ذرت برای مصرف مردم خود به خودکفایی رسیده است. اما مقدار زیادی از ذرت تولید شده به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شود و این کشور همچنان برای بخش دامداری خود که در حال گسترش است، نیاز به واردات ذرت دارد.

۴. آرژانتین (۴۰ میلیون تن)

طبق گزارش‌های اخیری که توسط وزارت کشاورزی کشور آرژانتین اعلام شده است، کشاورزان آرژانتین در دوره‌ی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، در حدود ۵٫۸۸ میلیون هکتار ذرت کاشتند. اما طبق اندازه‌گیری بورس غلات بوینس آیرس، مقدار زمین کشت ذرت برای دوره‌ی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، عددی بسیار کمتر، و در حدود ۲٫۷۲ میلیون هکتار تخمین زده شده بود. تغییرات اخیر در حکومت دولت این کشور نیز باعث ترقی تولیدکنندگان ذرت این کشور شده است.

۳. برزیل (۶۴ میلیون تن)

در سال‌های اخیر میزان تولید و صادرات ذرت در کشور برزیل افزایش چشم‌گیری داشته است و باعث درآمدزایی بیشتر کشاورزان شده است.

۲. چین (۲۳۲ میلیون تن)

اگرچه برنج در طی سالیان زیادی، ماده‌ی غذایی اصلی در کشور چین بوده، اما در چند سال اخیر، جای خود را به ذرت داده است. دلیل این تغییر، ارتباطی به تغییر در الگوهای رژیمی خودِ مردم چین ندارد، بلکه مربوط به افزایش تقاضا برای خوراک دام است. از بیش از ۲۵ سال پیش، تولید ذرت در این کشور رشد ۱۲۵ درصدی داشته است، در صورتیکه در همین بازه‌ی زمانی، رشد برنج تنها ۷ درصد افزایش داشته است. از آنجایی که زندگی شهری و سلیقه‌ی غربی در چین در حال گسترش است، میزان مصرف گوشت و همچنین تقاضا برای خوراک دام در حال افزایش است. در حالیکه در دهه‌ی ۱۹۴۰،  دو سوم از ذرت تولیدی کشور چین، برای مصرف مردم استفاده می‌شد، در حال حاضر ۶۰ درصد از آن، به‌عنوان خوراک حیوانات استفاده می‌شود. ۱۰ درصد از ذرت تولیدی برای مصرف مستقیم مردم استفاده می‌شود و ۳۰ درصد باقی‌ مانده در صنعت برای تولید محصولاتی مانند الکل، شیرین‌کننده‌ها، و روغن‌های پخت‌وپز استفاده می‌شود.

۱. آمریکا (۳۸۵ میلیون تن)

با توجه به اینکه ذرت در آمریکا به مقدار زیادی تولید می‌شود، این محصول نقش بسیار قابل توجهی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. کشور آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ذرت جهان است و ۲۰ درصد از ذرت تولیدی این کشور، صادر می‌شود. در حدود ۹۶ میلیون هکتار زمین زراعی، به کشت ذرت اختصاص دارد.  این محصول برای اولین بار، هزاران سال پیش، در جایی که امروزه مرز بین آمریکا و مکزیک است، شناخته شد و گیاه اصلی آن در مکزیک بود و «تیئوسینته» (teosinte) نام داشت. پس از آن، بسیاری از کشورهای قاره‌ی آمریکا، حتی تا شمالی‌ترین کشورهای این قاره‌، مانند کانادا، از ذرت به‌عنوان ماده‌ی غذایی اصلی خود استفاده کردند و سبک زندگی‌هایی وابسته به کشاورزی ایجاد کردند. مهاجرانی که در آمریکای غربی اقامت داشتند، خیلی زود نحوه‌ی کشت ذرت را از بومیان آمریکایی آن منطقه یاد گرفتند و کشت ذرت به سرعت در بین کشاورزان غیربومی آمریکا گسترش یافت. امروزه بسیاری از ایالت‌های آمریکا ذرت تولید می‌کنند و ایالت آیووا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی این محصول در کشور است. بعد از این ایالت، ایالت‌های ایلینوی و نِبراسکا بیشترین تولید ذرت را دارند.