برزیل، چین، ایالات متحده آمریکا و مکزیک در میان کشورهای برتر تولیدکننده مرکبات جهان قرار دارند. این در حالی است که از انواع مرکبات می‌توان به‌لیمو، گریپ‌فروت، پرتقال و نارنگی اشاره کرد.

کشت مرکبات به عنوان یک فعالیت اقتصادی در برخی از نقاط جهان انجام می شود. چراکه دارای کار فشرده ای نیست و در عین حال در هر فصل ، به خصوص در فصل بهار رشد می کند. از سوی دیگر، مرکبات در مرحله رسیدن به نور خورشید نیاز دارند.

این میوه بین 6-8 ماه طول می کشد تا بعد از لقاح، به ثمر بنشیند. تولید مرکبات در نیمکره شمالی، به ویژه در کشورهای مدیترانه ای، معمول است. براساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (انکتاد)(1)، حدود 140 کشور بزرگ تولید کننده مرکبات در جهان وجود دارد. این درحالی است که فائو در سال 2011، تولید مرکبات جهان را حدود 115.6 میلیون تن برآورد کرده است.

برترین تولیدکنندگان مرکبات
برزیل تولید کننده برتر مرکبات در جهان است، به طوری که تولید سالانه آن به حدود 20 میلیون تن می رسد. همچنین به عنوان صادر کننده برتر آب پرتقال در جهان هم شناخته می شود.
باید اشاره کرد، پرتقال نخستین بار در سال 1530 توسط پرتغالی ها در برزیل معرفی شد. اما از سویی کشاورزان مرکبات برزیلی به دلیل هزینه بالای کارگران ، مواد شیمیایی، قیمت های پایین محصولات در بازار برزیل، آفات و بیماری ها، کشاورزان برزیل از تولید مرکبات خودداری می کنند.

همچنین در ادامه این فهرست، چین با تولید سالانه حدود 19.6 میلیون تن مرکبات در جایگاه دوم قرار دارد. استان های برتر تولید مرکبات در چین عبارتند از جیانگشی، گوانگشی، هونان و چونگ کینگ. مرکبات تولید شده در چین یا به صورت محلی مصرف یا به کشور دیگری صادر می شوند. بازار اصلی برای میوه های مرکبات چینی و مشتقات آن آسیای جنوب شرقی است. اما به دلیل بیماری لکه سبز مرکبات (citrus greening) و شرایط نامناسب آب و هوایی ، تولید این محصول به شدت کاهش یافته است.

 

10 کشور برتر تولید کننده مرکبات به همراه میزان تولید شان، در جدول بالا آورده شده است.

اما سومین تولید کننده بزرگ مرکبات ، ایالات متحده آمریکا با تولید سالانه بیش از 10 میلیون تن است. این درحالی است که بیش ترین میوه مصرفی آمریکایی ها، پرتقال است. همچنین اکثر پرتقال ها و دیگر مرکبات در فلوریدا، آریزونا و تگزاس رشد می کنند.

بیشتر مرکبات تولید شده در ایالات متحده به صورت آب میوه، به خصوص آب پرتقال فرآوری می شود. در حالی که آب میوه به صورت محلی مصرف می شود، در عین حال به شکل یخ زده صادر می شود. از سویی امریکا در تولید آب پرتقال، با اختصاص 71 درصد از پرتقال خود به تولید آب میوه ، پس از برزیل، قرار دارد.

مکزیک با تولید سالانه بیش از 6.8 میلیون تن مرکبات در جایگاه بعدی قرار دارد. این درحالی است که به دلیل بیماری لکه سبز ، تولید مرکبات در مکزیک به طور چشمگیری کاهش یافته است؛ در حالی که تولید انگور، لیمو و لیمو ترش به دلیل تقاضای زیاد افزایش یافته است. در واقع، مکزیک تولید کننده و صادر کننده پیشرو لیموشیرین و لیمو ترش محسوب می شود. همچنین می توان به مناطق گرمسیری جنوب غربی جالسکو، کلیمه و گوررو به عنوان مناطق کشت لیمو ترش اشاره کرد.

مزایای مرکبات
خوردن مرکبات مانند پرتقال، لیمو، لیمو ترش برای بدن انسان مفید است. مرکبات منبع خوبی از فیبر به شمار می روند که برای اضافه کردن مواد مغذی به مواد غذایی و برای هضم بهتر و جلوگیری از یبوست مناسب است. همچنین مرکبات دارای آنتی اکسیدان هستند که برای کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مفید هستند.
مرکبات و محصولات آن مانند آب میوه یک منبع غنی از ویتامین C است که برای تقویت ایمنی بدن ، انعطاف پذیری پوست و کاهش سرماخوردگی مفید است. مرکبات غنی از مواد معدنی دیگر مانند کلسیم هستند که برای تقویت استخوان ها مفید است، همچنین دارای پتاسیم است که می توان به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک کند.