مردم در اقصی نقاط جهان برای به دست آوردن زندگی بهتر و یافتن موقعیت شغلی مناسب به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. تعداد مهاجرانی که در آمریکا، آلمان، روسیه، عربستان، انگلیس، کانادا و استرالیا زندگی می‌کنند بیشتر از مهاجران بقیه کشورهاست.

گزارش سازمان ملل با عنوان «گرایش‌های مهاجرت در سطح بین‌المللی» نشان می‌دهد حدود ۳.۳ درصد از جمعیت جهان در کشوری غیر از کشور خودشان زندگی می‌کنند. این میزان در سال ۱۹۶۰ تقریباً ۲.۶ درصد بود. ایالات متحده آمریکا در میان همه کشورهای جهان بیشترین تعداد مهاجر را دارد. این کشور بیش از ۴۶ میلیون مهاجر دارد. آلمان با ۱۲ میلیون مهاجر در رتبه دوم و روسیه با ۱۱ میلیون سومین کشور مهاجرپذیر جهان است.

 

به نقل از worldatlas، بیشترین تعداد مهاجران را در زیر بررسی می‌کند:

 

۱- آمریکا

۴۶ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۱۰۲ مهاجر

 

اگراز آمریکایی‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند بخواهید ریشه اجدادی خود را بگویند، بیشترشان به کشوری به غیر از آمریکا تعلق دارند. اکثراً مهاجران آمریکا از مکزیک، هند، چین و فیلیپین آمده‌اند. تقریباً از اکثر کشورهای جهان به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و به همین دلیل نیز چندفرهنگی در این کشور دیده می‌شود.

 

۲- آلمان

۱۲ میلیون و ۵ هزار و ۶۹۰ مهاجر

 

آلمان پس از آمریکا بیشترین تعداد مهاجر را دارد. این کشور پذیرای مهاجرانی است که مهارت بسیار بالایی در کارشان دارند. دولت برای افزایش رشد جمعیت کشور این تدبیر را اندیشیده است. مهاجران آلمان از کشورهای ترکیه (۱۴.۹ درصد)، لهستان (۸.۲ درصد)، سوریه (۶.۶ درصد) و ایتالیا (۶.۱ درصد) به آنجا کوچ کرده‌اند.

 

۳- روسیه

۱۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۷۶ مهاجر

 

روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان و نهمین کشور پرجمعیت دنیاست. این کشور بیش از صد میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۱ میلیون نفر از آنها مهاجرند. دلیل اصلی افزایش جمعیت این کشور تعداد زیاد مهاجران است. بیشتر مهاجران روسیه از کشورهایی که قبلاً جزو شوروی بوده‌اند یا در اطراف روسیه هستند مثل اوکراین، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان و مالدیو آمده‌اند. همه می‌توانند به روسیه مهاجرت کنند به شرطی که بتوانند زبان روسی را به خوبی صحبت کنند و پنج سال در این کشور زندگی کنند.

 

۴- عربستان سعودی

۱۰ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۹۴۵

تقریباً بیش از ۱۰ میلیون مهاجر در عربستان زندگی می‌کنند. بیشتر مهاجران برای کار در صنایع نفتی به این کشور رفته‌اند. مهاجران از هند، سوریه، پاکستان و فیلیپین هستند.

 

۵- انگلیس

۸ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۱۲۰ مهاجر

 

بیش از هشت میلیون نفر از مردم انگلستان در خارج از انگلیس به دنیا آمده‌اند. انگلیس هم مانند دیگر کشورهای توسعه‌یافته رشد جمعیت کمی دارد، اما افزایش مهاجران باعث فزونی جمعیت آنها شده است. اکثر مهاجران اهل هند، لهستان و پاکستان هستند. درصد زیادی نیز از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا به این کشور مهاجرت می‌کنند.

 

بیشترین درصد مهاجران در کشورها

 

کشورهایی که گفته شد بیشترین تعداد مهاجر را دارند، اما لزوماً بزرگ‌ترین جامعه مهاجر در جهان را ندارند. اگر بخواهیم از لحاظ درصد جمعیت حساب کنیم، باید بگوییم در کشورهای زیر بیشترین درصد از جمعیت‌ کل کشور مهاجر هستند:

 

  • امارات متحده: ۸۳.۷ درصد
  • قطر: ۷۳.۸ درصد
  • کویت: ۷۰ درصد
  • موناکو: ۶۴.۲ درصد

 

رتبه

کشور

تعداد مهاجرانی که در خارج از کشور زاده شده‌اند

۱

آمریکا

۴۶,۶۲۷,۱۰۲

۲

آلمان

۱۲,۰۰۵,۶۹۰

۳

روسیه

۱۱,۶۴۳,۲۷۶

۴

عربستان

۱۰,۱۸۵,۹۴۵

۵

انگلیس

۸,۵۴۳,۱۲۰

۶

امارات

۸,۰۹۵,۱۲۶

۷

کانادا

۷,۸۳۵,۵۰۲

۸

استرالیا

۷,۷۸۷,۰۵۷

۹

فرانسه

۷,۷۸۴,۴۱۸

۱۰

اسپانیا

۵,۹۴۷,۱۰۶