یوسین بولت متولد 21 آگوست 1986 در جامائیکا، دونده است. فارغ التحصیل دانشگاه تلکنولوژی می باشد او با 195 سانتی متر قد و 94 کیلوگرم وزن سریعترین دونده جهانی می باشد که مدتی در فوتبال هم حضور داشت.

خانواده

به تاریخ شمسی متولد 30 مرداد 1365 می باشد. نام کاملش یوسین استین لئو بولت بوده و در شهر شرود کانتنت در ترولانی جامائیکا به دنیا آمده است یک خواهر به نام شرین و یک برادر به نام سادیکی دارد. پدر و مادرش سابقا یک فروشگاه مواد غذایی در محل زندگیشان داشتند.

از کریکت تا مسابقه دو

دوران کودکی همراه برادرش بیشتر مشغول بازی کریکت و فوتبال در خیابان ها بود تا اینکه در مقطع ابتدایی با شرکت در مسابقه ملی مدارس، نظرها را به خود جلب کرد. او سپس در سال 1998 وقتی 12 ساله بود توانست در دو 100 متر به مقام اول برسید.

از کریکت تا شروع حرفه ای

یوسین با ورود به دبیرستان تمرکز خود را بر روی رشته های کریکت و فوتبال گذاشت، اما مربی کریکت با دیدن سرعت بالایش از او خواست وارد دو و میدانی شود. به این ترتیب او در تست های مختلف نظر پابلو مک نیک (دونده سابق المپیک) را به خود جلب کرد و این بازیکنان مربیگری او را برعهده گرفت.

اولین مدال در مدرسه

سال 2001 در 15 سالگی با کسب مدال نقره در ماده دو 200 متر در 22/4 ثانیه در رقابت های سالانه دبیرستان های جامائیکا، موفق به کسب مدال اولی شد.

اولین مسابقه بین المللی

یوسین مدتی پس از درخشش در مسابقات بین مدارس در مسابقات بین المللی کاریفا موفق به کسب دو مدال نقره در دوی 400 متر با 48/28 ثانیه و دوی 200 متر در 21.81 ثانیه شد.

اولین مدال طلای جهان

سال 2002 وقتی 16 ساله بود در مسابقات نوجوان جهان در کینگستون کانادا موفق شد اولین طلای خود را در دوی 200 متر کسب کرد. او یک سال بعد با حضور در مسابقات جوانان جهان در شربوک کانادا بار دیگر موفق به کسب مدال طلای 200 متر شد تا اینکه هدف بعدی خود را شکستن رکورد جهانی عنوان کرد.

شکستن رکورد جهانی

یوسین سال 2004 در 18 سالگی توانست با طی کردن 200 متر در 19/93 ثانیه ضمن کسب مدال طلا، رکورد جهانی دو 200 متر را بشکند. او یک سال بعد به عنوان جوان ترین دونده تاریخ به فینال جام جهانی رسید اما به دلیل مصدومیت نفر آخر فینال شد با این حال در سال 2005 و 2006 موفق شد به رده بندی برترین دونده های جهان برسد.

رد بورسیه دانشگاه آمریکا

سال 2004 چندین بورسیه تحصیلی از سوی دانشگاه های آمریکایی دریافت کرد اما با رد این پیشنهادات گفت که می خواهد در کشورش جامائیکا بماند. او برای گذراندن تحصیلات عالیه به دانشگاه تکنولوژی کشورش رفت.

اوج درخشش سریع ترین مرد جهان

اوج درخشش او به بازی های المپیک 2008 پکن باز می گردد که موفق شد سه مدال طلا کسب کند و هم زمان رکورد جهان و المپیک را در سه ماده دو 100 متر و دو 200 متر و 4 در 100 متر امدادی را جا به جا کند. این چهره که حالا همه دنیا او را می شناختند سال 2009  با طی 100 متر در 58/9 ثانیه رکورد سریعترین مرد در دنیای دو و میدانی را به نام خود ثبت کرد. بولت این افتخارات را بار دیگر توانسته است در المپیک های 2012 لندن و 2016 ریو تکرار کند و با کسب 9 مدال طلای المپیک، رکوردار جهان شود.

خداحافظی از دو

Usain Bolt سال 2017 در 31 سالگی بعد از کسب مقام نخست دوی 100 متر جامائیکا به طور رسمی در مقابل چشمان 30 هزار نفر از دنیای دو خداحافظی کرد.

شروع فوتبال

بولت سال 2018 بعد از تمرین با تیم Strømsgodset نروژ در یک دیدار دوستانه مقابل تیم زیر 19 ساله های نروژ به عنوان مهاجم برای این باشگاه بازی کرد. او سپس سال 2018 در تولد 32 سالگی اش به باشگاه سنترال کوئست مارینرز استرالیا پیوست و در 12 اکتبر 2018 در نخستین بازی خود در یک دیدار دوستانه تیمش موفق شد دو گل به ثمر برساند.

خداحافظی از فوتبال

اویل نوامبر 2018 بعد از 8 هفته حضور در این باشگاه، مارینرز را ترک کرد و در ژانویه 2019 تصمیم گرفت دیگر فوتبال را ادامه ندهد و گفت: زندگی ورزشی من به پایان رسیده است.

آرزوی بازی در منچستر یونایتد

نوامبر 2016 در مصاحبه ای با Decca Aitkenhead از گاردین اعلام کرد که آرزو دارد بعد از بازنشستگی از دو به عنوان فوتبالیست حرفه ای فعالیت کند و گفت : بازی در تیم منچستر یوانتید برای من یک رویا و حماسه دست نیافتنی است.

دستگیری به خاطر شوخی

شخصیت بسیار شوخی داردتا جایی که در مسابقات جوانان جهان سال 2001 یک بار به خاطر شوخی با مربی اش پشت ون قایم شده بود که توسط پلیس دستگیر شد.

رونالدو رقیب بولت

رونالدو در یکی از گل های رئالی ها در یک ضد حمله با سرعتی خیره کننده از محوطه جریمه خودی پا به توپ به سمت دروازه سویا می دود و بعد از پاس به هیگواین در ادامه، خود را به محوطه جریمه حریف می رساند و گلی زیبا به ثمر می رساند. او برای ثمر رساندن این گل فاصله 86 متری را در 9/8 ثانیه طی کرد تا به عنوان یک فوتبالیست رقیبی جدی برای بولت باشد.

پای راستش کوتاهتر است

او گفته است که از بیماری اسکولیوز رنج می برد، شرایطی که ستون فقراتش به سمت راست خم شده اند و همین باعث شده است که پای راستش نیم اینچ از پای چپش کوتاهتر باشد.

بولت صاعقه

همزمان با دومین رکوردشکنی بولت در نیویورک رعد و برقی شدید در آسمان نیویورک سیتی رخ داد از همین رو رسانه ها به او لقب “بولت صاعقه” دادند.

نحوه خوشحالی اش

بازو چپش را به سمت بالا و بازوی راستش را بر روی قفسه سینه اش قرار داده و انگشت اشاره هر دو دستش را دراز می کند. از این مدل خوشحالی الگوبرداری های زیادی در پیروزی های المپیک و قهرمانی های جهان شد، حتی باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) نیز از این حرکت استفاده کرده است.

فیلم زندگی نامه

28 نوامبر 2016 فیلم زندگی نامه ورزشی بولت به نام “من بولت هستم” به کارگردانی بنیامین ترنر و گبه ترنر در انگلستان اکران شد.

مذهب

او یک کاتولیک است و نشان دادن نماد صلیب پیش از مسابقه او معروف است.

کارآفرینی

سال 2018 در 32 سالگی شرکت خود به نام Bolt Mobility را برای تولید اسکتور برقی و سایر دستگاه های متحرک تاسیس کرد و در سال 2019 اولین محصول شرکت خود را در پاریس رونمایی کرد. یک خط تولید لباس به نام ” Puma Bolt Collection” هم دارد و با مشارکت  کمپانی ” Soul Electronics” دو مدل هدفون به نام خود تولید کرده است.

دستاوردهای یوسین بولت

● چهار بار بهترین ورزشکار مرد سال شده است

● یازده بار قهرمان جهان شده است

● سال‌ های 2008، 2009 و 2012 برترین شخصیت ورزشی BBC

● سال‌ های 2008 و 2009 به عنوان دوند سال

● پنج باز ورزشکار برتر جهان از سوی فدراسیون IAAF

فعالیت تبلیغاتی

از سال 2002 قرارداد اسپانسری با کمپانی پوما امضا کرد که تا سال 2025 هر ساله بیش از 10 میلیون دلار برایش سود آوری خواهد داشت. او همچنین با کمپانی های دیگری چون ساعت سازی Hublot، نوشیدنی های ورزشی Gatorade و کمپانی Virgin Media. قراردادهای اسپانسری داشته است. استفاده از شخصیت یوسین بولت در بازی محبوب موبایلی Temple Run یکی دیگر از منابع خوب درآمدزایی اوست. سال 2012  برنامه شخصی بولت با نام «The Bolt» در فهرست برنامه های اپل قرار گرفت و در حال حاضر در سرویس گوگل اپ استور نیز قابل دانلود است.

ناگفته ها

● درآمد او تا المپیک 2016 سالانه 32/5 میلیون دلار بوده است.

● تنها دونده ای که نامش در لیست پردرآمدترین ورزشکاران جهان قرار دارد.

● علاقه زیادی به رقص و موسیقی دارد.

● او در طول مسابقاتش مدال معجزه آسایی به گردنش می آویخت.

● اگر دونده نمیشد کریکت کار می کرد.

● از طرفداران بازی های ویدئویی Call of Duty است.

● رود فن نیستلروی بازیکن سابق هلند، فوتبالیست محبوب او است.