جایزه ویژه «خداوندگار موسیقی» از طرف بنیاد آقاخان، شامگاه یکشنبه (۱۱ فروردین) به محمدرضا شجریان اهدا شد. مژگان شجریان با حضور در لیسبون پرتغال، این جایزه را به نمایندگی از طرف پدرش دریافت کرد.

به گزارش واریته مژگان شجریان پس از دریافت این جایزه، در گفت‌وگویی تصویری با بیان این‌که جای استاد شجریان در این مراسم خالی است، گفت: «این جایزه از آن‌جا که نشان می‌دهد به موسیقی‌دانان تاثیرگذار در جهان اهمیت داده می‌شود، خیلی مهم است. همه دنیا، هنرمندان را روی سرشان می‌گذارند و امیدوارم در هر جامعه‌ای، قدر هنرمندان همین‌اندازه دانسته شود.» جوایز موسیقی بنیاد مستقل آقاخان هر سال با هدف ارج‌ نهادن به خلاقیت‌های استثنایی، آینده‌ٔسازان هنری، آموزش، حفظ و احیای هنر موسیقی در جوامعی که مسلمانان در آن حضور برجسته‌ای دارند در چندین شاخه اهدا می‌شود. امسال ۱۴ هنرمند از سیزده کشور آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه به بخش نهایی این جوایز راه یافتند و ۹ نفر از آنها برنده این جایزه شدند و از شماری دیگر از هنرمندان از جمله داریوش طلایی، نوازنده ایرانی تار نیز تقدیر شد. جوایز موسیقی آقاخان در مجموع رقمی معادل ۵۰۰ هزار دلار است که میان برندگان تقسیم می‌شود. بنیاد آقاخان یک بنیاد غیردولتی وابسته به کریم آقا خان رهبر دینی شیعیان اسماعیلی است که در کشورهای در حال توسعه به فعالیت‌های بشردوستانه می‌پردازد.

دختر شجریان در سخنانی که به نظر کنایه‌ای به مستند پخش شده از شبکه افق تلویزیون بود، ادامه داد: «آنان که به هر طریقی بخواهند هنرمندان را کوچک کنند، عاقبت جز کوچک کردن خودشان، هیچ کاری نکرده‌اند.»

او در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سلامتی محمدرضا شجریان هم گفت: «پدر متاسفانه همچنان بستری هستند و تغییری نسبت به قبل نکرده‌اند. ایشان از شرایط بیماری خیلی خسته شده‌اند و امیدواریم حال‌شان روز به‌روز بهتر شود.»

دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت قبلا درباره بیماری ایشان گفته بود : آقای شجریان به سرطان کلیه دچار است که با گذشت پانزده سال از این بیماری، سرطان کلیه چپ او به متاستاز دچار شده که با پرتودرمانی و شیمی درمانی با این بیماری مقابله می شود. شجریان بیماری خود را به عنوان یک میهمان و دوست تشبیه می کند.