مهدی یراحی که با انتشار کلیپ «پاره سنگ» موقتاً ممنوع‌الفعالیت شده است، گفت: من در این مورد شیطنت کردم و هر تصمیمی که ارشاد بگیرد،‌ کاملاً می‌پذیرم.

به گزارش واریته، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد درباره حاشیه‌‌های کلیپ «پاره سنگ» مهدی یراحی گفت: کلیپ مجوزگرفته با کلیپ پخش‌شده تفاوت داشته است. متأسفانه گاهی انتظاراتی که بایسته فعالیت در عرصه هنر است به درستی مراعات نمی‌شود. درباره این اتفاق پیش‌آمده هم دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی به اثر و کلیپی مجوز داده اما اثری که منتشر شده هم از نظر شعر و هم از نظر کلیپ، دارای تفاوت‌هایی است.

وی افزود: طبیعتاً به دلیل آنکه اداره کل موسیقی از آنچه که مجوز داده باید صیانت کند و فضا را به صورت قانونی پیش ببرد،‌ از دست‌اندرکاران این موضوع دعوت کرده است که برای ادای توضیحات به این اداره‌کل مراجعه کنند.

معاون هنری وزارت ارشاد درباره انتشار خبر ممنوع‌الفعالیتی پیش از شنیدن توضیحات عوامل گفت: این خبر از سوی ما منتشر نشد و باید از رسانه‌ها تقاضا کنم در انتقال پیام نهایت دقت و امانت را داشته باشند.

همیشه سرم مقابل قانون پایین است

مهدی یراحی نیز که دیگر مهمان برنامه رادیویی «تهران من» بود، در پاسخ به این پرسش که خبر ممنوع‌الفعالیتی خود را چه زمانی شنیده است، گفت: عصر روز چهارشنبه (۱۲ دی) از طریق ناشر اثر مطلع شدم و آن‌ها هم از طریق تماس تلفنی دفتر موسیقی از موضوع آگاه شده بودند.

این خواننده پاپ اظهار داشت: وقتی روابط عمومی معاونت هنری خبر ممنوعیت کاری بنده را با باشگاه خبرنگاران جوان در میان گذاشت، از این موضوع ناراحت شدم. چون به دنبال حاشیه نیستم و البته دفعه اولم هم نبود که ممنوع‌الفعالیت می‌شدم. باید مدیریت می‌شد که این موضوع به فضای رسانه کشیده نشود.

وی درباره تفاوت کلیپ مجوز گرفته با آنچه پخش شده است، ضمن صحه گذاشتن بر این موضوع گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ هنر ـ در صورت حسن نیت مسئولان و هنرمندان ـ ایجاد تعامل و تقارب میان خواسته‌های جامعه و سیاستمداران است. اما برخی جریان‌های صاحب قدرت مقابل هنرمندان جبهه دارند و با هر ابراز نظر غیرموافقشان، مخالف هستند. حتی دروغ‌هایی به ما نسبت دادند مانند ـ خدای ناکرده ـ توهین به شهدا که اصلا چنین چیزی نبوده است.

یراحی گفت: تا امروز قانونمند کار کرده‌ام و همیشه هم سرم مقابل قانون پایین است، اما یک جاهایی نداشتن جسارت در برخی مدیران باعث خودسانسوری می‌شود که در عرصه‌های مختلف از جمله موسیقی، مردم را به سطح برده است. من تمام مسأله‌ام این است! هنرمند کارش پرسش‌گری و رساندن حرف مردم به مسئولان و تلطیف فضای بین این دو است. اگر هنرمند صدای مردمش نباشد، عاشقانه بخواند تا راحت مجوز بگیرد و فقط بخواهد پول چاپ کند، این که دیگر نامش هنر متعهد نیست!

این خواننده پاپ افزود: بیش از یک سال برای گرفتن مجوز موزیک ویدیو پاره سنگ رفتیم و آمدیم. می‌گفتند مجوز نمی‌دهیم. با آقای عبدالجبار کاکایی که از مسئولان اصلی واحد شعر هستند صحبت کردم و گفتند ما به این شعر مجوز داده‌ایم. چند کلمه بود که دوستان تأکید داشتند عوض شود، بقیه شعر کامل مجوز دارد و در کتابخانه ملی ثبت شده است. اینجا حس آن رزمنده به من دست داد که مجبور است شناسنامه‌اش را دستکاری کند، چون از فضای بسته‌ای که نگذاریم کسی حرف بزند، احساس خطر کردم.

مهدی یراحی پاره سنگ

نگاه مستقل خودم را به جنگ دارم

یراحی افزود: گفتند بازوبند حزب نازی را بسته‌اید و به شهدا توهین کرده‌اید! من یک کار ننگ بر جنگ و ضد جنگ درست کرده‌ام. چه کسی هست که بگوید من با جنگ موافقم؟ من اصلا با او بحثی ندارم و خودم، خودم را ممنوع‌الفعالیت می‌کنم. من ادوار جنگ را می‌گویم، نه فقط جنگ هشت ساله خودمان را. من از نگاه مستقل خودم برای شهدا کار خوانده‌ام. من بچه اهوازم، من با صدای آژیر بزرگ شده‌ام من حق دارم بپرسم. اما بدون جنجال، بدون شوآف.

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم وزارت ارشاد حکم پدر معنوی همه هنرمندان را دارد،‌ بنابراین باید با آن تعامل بیشتر داشته باشیم.

«پاره سنگ» جزء اشعار انتقادی است

حسینی ضمن تأیید این موضوع گفت: همان‌طور که یک پدر تصمیم می‌گیرد فرزندان خود را راهنمایی کند،‌ بر این اساس یک قاعده و چارچوبی تنظیم شده است تا بتوانیم کنار هم به شایستگی زندگی و از حق و حقوق خواهران و برادرانمان صیانت کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد افزود: «پاره سنگ» جزء اشعار انتقادی است،‌ بنابراین دفتر اداره موسیقی وزارت ارشاد و شورای شعر به حذف بندهایی رأی داد که ممکن بود خواهران و برادران ما را آشفته کند. چون دفاع مقدس چیزی نبود که فقط در زندگی عده‌ای محسوس باشد. بنابراین انتظار می‌رود فرزندان خانواده به رأی این پدر معنوی پایبند باشند،‌ نه اینکه به تشخیص خود عمل کنند.

می‌پذیرم که شیطنت کردم

یراحی گفت: همه ما درگیر جنگ بودیم اما حال همه ما بعد از جنگ یکسان نبود. همه ما صدایمان به یک اندازه قدرت ندارد. چندی پیش یک هنرمند کاری نژادپرستانه و ضدعرب را بدون مجوز بیرون داد اما چون مستقل نبود،‌ وزارت ارشاد به سادگی از کنارش گذشت!

خواننده کلیپ «پاره سنگ» گفت: کنار بازوبند حزب نازی، کلاه روسی، پوتین انگلیسی، اورکت آمریکایی و یک پلاک وجود دارد و این نماد جنگ‌های معاصر است. وقتی این‌ها را کنار هم می‌‌گذاریم،‌ کسی نمی‌تواند شما را به محکوم به یک تعبیر خاص کند. اما اگر با لباس بسیج، سپاه یا ارتش جمهوری اسلامی آن بازوبند را می‌بستم، قطعاً می‌شد من را محکوم کرد.

یراحی در پایان اذعان کرد: من در این مورد شیطنت کردم و هر تصمیمی که ارشاد بگیرد،‌ کاملاً می‌پذیرم.